TIETOA ÄHTÄRISTÄ JA SEURAKUNNASTA

Ähtäri sijaitsee kolmen maakunnan rajalla keskellä upeinta suomalaista järvimaisemaa. Matkailusta tunnettu vesistörikas paikkakunta on myös Euroopan alumiinivenetuotannon keskittymä.

ÄHTÄRIN KAUPUNKI

• Ähtärin kunta perustettu vuonna 1867
  • kaupunki 1.1.1986
  • kokonaispinta-ala 909 km², josta vesialuetta 105 km²
  • 169 yli hehtaarin kokoista järveä, rantaviivaa noin 536 km
  • asukasluku noin 6000

ÄHTÄRIN SEURAKUNTA

• jäsenmäärä n. 4300
  • velaton ja talous tasapainossa
  • henkilöstöä n.13 htv
  • strategia tehty v. 2023-2027
  • Toimitilat seurakuntakeskus, kirkonmäki ja matkailualueen kappeli
    • Seurakuntakeskuksessa ovat päiväkerhotilat, nuorisotilat, seurakuntasalit ja toimistot
    • Kirkonmäellä ovat kirkko, siunauskappeli ja hautausmaat sekä siihen liittyvät huoltorakennukset

Suomen kartalla

Ähtärin kaupunki sijaitsee Länsi-Suomen Suomenselän alueella.

Luonnonolosuhteet
Suomenselän alue poikkeaa luonnonolosuhteiltaan muusta Etelä-Pohjanmaasta. Suomenselkä työntyy "Lapin sormena" pohjoisesta etelään. Ähtäri on maastoltaan hyvin vaihtelevaa ja korkein kohta on noin 233 metriä merenpinnan yläpuolella (vrt. esim. Ounasvaara 214 m).

Palvelut, elinkeino
Ähtärin kosket, vesistöt ja suuret metsävarat ovat mahdollistaneet elinkeinojen monipuolisen kehittymisen. Elinvoimaa luo paitsi alati kehittyvä matkailu, myös vahva metalliteollisuus.

Loma-asuminen
Ähtärin alueella on yli 1400 loma-asuntoa, toiseksi eniten Etelä-Pohjanmaan alueella. Ähtärissä järjestettiin vuonna 2000 Suomen ensimmäiset loma-asuntomessut.