Tervetuloa Ähtäriin!

Olet sydämellisesti tervetullut Ähtäriin ja Ähtärin seurakunnan jäseneksi! Muutitpa paikkakunnalle yksin, kaksin tai isommalla perheellä, seurakunta haluaa olla jakamassa uutta elämänvaihetta kanssasi, yhdessä.

Seurakunnan perustehtävä on kutsua ihmisiä armollisen Jumalan yhteyteen, tuoda elämään kestävä perusta ja rohkaista välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta. Seurakuntamme työtä ohjaa pyhä Jumalan sana, Raamattu. Se on uskon, elämän ja opin korkein ohje. Raamatun keskeisin sisältö on sanoissa: "Ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen ansion tähden." Seurakunnan jäsenenä saat tukea työntekijöiltä, luottamushenkilöiltä ja toisilta seurakuntalaisilta elämän ja uskon kysymyksiin.

Näillä nettisivuilla on paljon tietoa seurakuntaelämästä Ähtärissä. Tilaisuutemme ja toimintamme on pääsääntöisesti suunnattu kaiken ikäsille. Seuraa seurakuntamme facebook-sivuja. Kirkolliset ilmoitukset ovat joka viikko paikallislehti Uutisnuotassa. Jos et pääse sunnuntaina kirkkoon, niin voit kuunnella jumalanpalveluksen Nettikirkko Ähtäristä-linkin kautta tai seurata live-lähetystä seurakunnan facebook-sivun kautta. Toivottavasti myös näemme pian ja voimme tutustua! Seurakunnan vapaaehtoiseksi voit rekisteröityä osoitteessa: www.vapaaehtoispankki.fi/ahtarinseurakunta/rekisteri.

Sivujemme kautta pääset myös koko kirkon sivuille.

Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua,

Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen,

Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan,

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, aamen.

Paula Soininen, kirkkoherra

Mitä on luterilaisuus?

Luterilaisuus sai syntynsä pappi ja raamatuntutkijan ja -professorin Martti Lutherin alkuunpanemasta uskonpuhdistuksesta Roomalais-katolisessa kirkossa Saksassa 1520-luvulla. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on sitoutunut Raamatun ilmoitukseen kristillisestä uskosta, vanhan kirkon uskontunnustuksiin sekä TunnustuskirjoihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Luther ei halunnut itse perustaa uutta kirkkoa, vaan uudistaa ja palauttaa katolinen kirkko vanhan kirkon juurille Jumalan sanan perustalle. Tästä pääset lukemaan lisää luterilaisuudestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

HiljentyminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä on Jumalan puoleen kääntymistä. Se voi olla yhdessä rukoilemista jumalanpalveluksessa, hiljaista rukousta metsän siimeksessä tai vaikkapa hartauden kuuntelemista nettisivuilta.

matkailualueen kappelista alttarikuva

Verkkokirkkoon on koottu Yle:n lähettämiä TV-ja radiojumalanpalveluksia sekä aamu- ja iltahartauksia. Verkkokirkossa on myös yksittäisten seurakuntien virtuaalikirkkoja. Tästä pääset koko kirkon verkkokirkkoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ähtärin kirkosta lähetetään ääntä suoratoistona. Lähetys on päällä aina, kun kirkon mikrofonit ovat auki, lukuunottamatta toimituksia ja konsertteja. Omaisten pyynnöstä voidaan nettilähetys pitää päällä, jos omaisten tiedossa on joku, joka haluaisi kuunnella eikä pääse kirkkoon. Tästä sovitaan joko toimituskeskustelussa papin kanssa tai viimeistään toimituspäivänä kirkossa suntion kanssa.

Otamme mielellämme palautetta vastaan lähetyksen kuuluvuudesta.

Nuorisotyönohjaaja

-Vastata seurakunnan nuorisotyöstä (15-19v nuoret)

-Vastata seurakunnan rippikoulutyöstä, myös keva-rippikoulu

-Vastata kouluyhteistyötä yhdessä toisen nuorisotyöntekijän kanssa

-Yv-keräyksen organisointi ja toteutus

Nuorisotyönohjaaja

- Vastata seurakunnan varhaisnuorisotyöstä (7-14v lapset ja nuoret)

- Vastata perhetyöstä

- Vastata kouluyhteistyötä yhdessä toisen nuorisotyöntekijän kanssa

- Toimia yhteyshenkilönä partiolippukunta Ähtärin Eräveikot ry:lle ja osallistua lippukunnan leiri yms. tapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen

- Yhteisvastuukeräyksen organisointi ja toteutus osana tiimiä

Lähetyssihteeri-kirpputorin työntekijä (osa-aikainen) poissa 31.3.2024 saakka
Keskuskuja 3
63700 Ähtäri

- Lähetyksen hallinnosta vastaaminen (toiminta-ja talousarvion tekeminen työalalle sekä toimintakertomuksen laatiminen)

- Lähetyksen vastuuryhmän sihteerinä toimiminen

-Yhteydenpito nimikkolähetteihin

-Lähetystyön vapaaehtoisten yhteyshenkilönä toimiminen

-Lähetystilaisuuksien (esim. lähettivierailut, lähetysillat, torstaikahvila, myyjäiset) organisointi ja vastuu

-Lähetyskasvatuksen organisointi (esim. lähetysnäyttely)

-kirpputorityötä

Kirkko on mukana ihmisten arjessa ja juhlassa. Lue lisää perhejuhlien ja pyhienLinkki avautuu uudessa välilehdessä merkityksestä.