Hautaan siunaaminen

Hautausten palvelupolku-kuvaus Ähtärin seurakunnassa (valmistunut 10.1.2020) kuvaa sen, miten Ähtärissä vainaja saatetaan haudan lepoon. Asiakirja on tarkoitettu omaisille ja kaikille, jotka osallistuvat hautausprosessiin. Tästä pääset lukemaan ja lataamaan Hautausten palvelupolkua ÄhtärissäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Läheisen ihmisen kuoltua hänen omaistensa tehtävä on tehdä viimeinen palvelus ja haudata vainaja.  Luopuminen läheisestä tapahtuu konkreettisesti hautaan saattamalla ja sisäisesti surren, muistellen ja elämän perimmäisiä tarkoituksia miettien.  Molemmat kysyvät voimia, kärsivällisyyttä ja aikaa.  Hautaan siunaamisessa jätämme läheisemme ja itsemme Jumalan huolenpidon piiriin. Uskon kautta ihminen voi turvautua jälleennäkemisen toivoon. Jeesus sanoo: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoon minuun, ikinä kuole." (Joh. 11:21-26)

Ennen hautausta

Hautajaisten valmisteluissa auttavat seurakunnan työntekijät ja paikkakunnan hautaustoimistot. Hautausjärjestelyt voidaan aloittaa, kun omaiset ovat saanet vainajalle hautausluvan.  Hautaustoimistossa sovitaan arkkuun laittamisesta ja vainajan hautausmaan ruumishuoneelle saattamisesta.  Samalla sovitaan sanomakellojen soittamisesta.  Kirkonkelloja soitetaan vainajan muistoksi yleensä ruumishuoneelle tuotaessa.

Asioi seurakunnan palvelutoimistossa

Seurakunnan palvelutoimistossa sovitaan hautauksen ajankohta ja samalla varataan siunaava pappi ja kanttori.  Hautapaikasta ja hautaukseen liittyvistä maksuista sovitaan myös samalla. Siunaava pappi ottaa yhteyttä omaisiin, jotka antavat yhteystietonsa ja sopii tapaamisajan keskustelua varten.  Papin kanssa käydään läpi tulevan hautauksen käytännön järjestelyt.  Musiikkitoiveista ja virsivalinnoista keskustellaan kanttorin kanssa.

Ohjeita vainajan arkunkantajille tästä.

Hautaan siunaaminen

Hautaan siunaaminen tapahtuu yleisimmin kirkossa.  Kesäaikana siunaustilaisuus voidaan järjestää myös hautausmaan siunauskappelissa tai haudalla. Hautaan siunaamisen kaava löytyy joko virsikirjan takaosan liitteestä tai kirkollisten toimitusten kirjasta. Hautaan siunaamista varten seurakunta on varannut toimitusajat perjantaisin klo 11 ja lauantaisin kello 10 ja kello 14. Muut ajankohdat ovat mahdollisia tarvittaessa.

Muistotilaisuus

Hautaan siunaamisen jälkeen omaiset kokoontuvat yleensä  muistotilaisuuteen, jossa läheisillä on mahdollisuus muistella vainajaa ja lohduttaa toisiaan.  Seurakuntakeskuksen tiloja voidaan vuokrata muistotilaisuuskäyttöön.

Tilaisuuden tarjoiluista voi sopia pitopalvelyrittäjien kanssa. Seurakuntakeskuksessa toimivat seurakunnan kanssa sopimuksen tehneet pitopalveluyrittäjä sekä seurakunnan tarjoama pitopalvelu.

Seurakunta kantaa rukouksin omaisia

Hautausta seuraavana sunnuntaina haudattu ja hänen läheisensä liitetään seurakunnan yhteisen esirukouksen piiriin messussa.  Silloin siunatun nimi luetaan esirukouksen yhteydessä ja hänelle sytytetään kynttilä. Omaiset voivat noutaa messun jälkeen kynttilän itselleen. Seurakunnassa järjestetään tarvittaessa sururyhmiä syksyisin.

Lapsen kuoleman suuressa surussa ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat.

Lapsen kuoleman surussa ei tarvitse selvitä yksin

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi

Palvelutoimisto

Keskuskuja 3 63700 ÄHTÄRI

P. 050 579 0020

Sähköposti ahtarin.seurakunta@evl.fi

hautaan siunaaminen kirkossa, valkoinen arkku kuorissa

Hautausmaan työntekijöiden yhteystiedot

Kun tarvitset apua hautakiveen  ja hautapaikkaan  sekä hautausmaan hoitoon liittyvissä käytännön asioissa:

Vesa Tuira, kiinteistötyöntekijä p. 050 579 0015

Hannu Hautoniemi, suntio-kiinteistötyöntekijä p. 040 159 6460

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö