Jumalanpalveluselämä

Tästä pääset kuuntelemaan Ähtärin kirkosta lähetettäviä jumalanpalveluksia:

Paina Play-nappia avataksesi nettikirkon:

Avaa tietokoneesi soitinohjelmistoon...

Jumalanpalveluksia voi seurata myös seurakunnan facebook-sivun kautta lähetettävästä livelähetyksestä:

Jumalanpalvelukset suunnitellaan kausittain

Ähtärin seurakunnan jumalanpalvelusten puolivuosittaisesta kausisuunnittelusta vastaa kirkkoneuvoston nimeämä jumalanpalveluselämän ja musiikkitoiminnan vastuuryhmä. Vastuuryhmä laatii kausisuunnitelman puolivuosittain. Jumalapalvelusten toteuttamiseen osallistuvat palveluvuororyhmät. Jos haluat tulla mukaan johonkin palveluvuoroon, ota yhteyttä kanttoriin! Jätä yhteystietosi sähköpostiin ahtarin.seurakunta@evl.fi.

Jumalanpalveluksissa on säännöllisesti seurakunnan pappien, kanttorin ja suntion lisäksi palvelemassa vapaaehtoisia seurakuntalaisia musiikkitehtävissä, tekstin lukemisessa, esirukouksessa, ehtoollisavustajina tai kolehdinkantajina.

Kirkkovuoden ajankohta määrittää jumalanpalvelusten sisällön. Evankeliumikirjassa on kullekin kirkkovuoden pyhäpäivälle oma aihe sekä siihen kuuluvat raamatuntekstit, rukoukset ja virsisuositukset. Kirkkovuoden aikana käydään vuosittain läpi Raamatun pelastushistorian ja kristillisen elämän keskeiset aiheet.

Messu ja sanajumalanpalvelus Ähtärin kirkossa:

Seurakunta tarkoittaa alun perin sanan, rukouksen ja ehtoollisen ympärille kokoontunutta yhteisöä. Messu on kohtaamispaikka, jossa kaiken ikäiset seurakuntalaiset kokoontuvat yhdessä virkistymään ja ylistämään Jumalaa. Messussa ihminen, joka tunnustaa syntinsä, saa ne anteeksi Pyhän Hengen vaikutuksesta ja voi vastaanottaa Kristuksen sanassa ja ehtoollisen sakramentissa.

Rukous ennen jumalanpalvelusta

Herra, me kiitämme sinua siitä, että kokoat meidät yhteen sanasi [ja sakramenttisi] ääreen. Sinä itse ravitset ja siunaat meidät. Isä, sinä tiedät kaiken, huolemme, pelkomme ja kysymyksemme, levottomuutemme ja jännityksemme. Vapauta meidät kaikesta turhasta ja väärästä, niin että voisimme palvella sinua ehyin sydämin. Pyhitä palveluksemme nimesi kunniaksi. Sinun nimesi olkoon ylistetty nyt ja aina.

Messua vietetään yhdessä

Seurakunnan messuLinkki avautuu uudessa välilehdessä on viikon kohokohta. Messussa Jumala palvelee ihmistä sanallaan ja sakramentillaan. Messu on myös yhteentulemista, lähimmäisten kohtaamista iloissa ja suruissa. Messussa rukoillaan joka sunnuntai erilailla apua tarvitsevien puolesta ikään katsomatta. Messussa saa kuulua lasten äänet, elämän äänet. Lapsille on varattu oma paikka saarnastuolin edessä, sillä lapset ovat Jumalan silmäteriä, taivaan taimia ja uskon esikuvia.

Messun muoto vakiintui jo varhain. Se on aina luonteeltaan Jumalan kansan yhteistä juhlaa. Seurakuntalainen voi osallistua messuun erilaisten palvelutehtävien muodossa. Yhtä hyvin kirkkoon voi tulla hiljentymään ja olemaan Jumalan hoidettavana.

Jumalanpalvelus voidaan viettää muulloinkin kuin sunnuntaisin tai pyhäpäivinä, esimerkiksi erilaisten tapahtumien tai leirien yhteydessä. Jumalanpalvelus on aina julkinen, kaikille avoin tilaisuus. Tule sellaisena kuin olet!

Palveluvuorot Jumalanpalveluksissa:

Jumalapalvelusten toteuttamiseen osallistuvat palveluvuororyhmät. Jos haluat tulla mukaan johonkin palveluvuoroon, ota yhteyttä kanttoriin tai kappalaiseen ja rekisteröidy seurakunnan vapaaehtoiseksi tästä Vapaaehtoispankki-linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä!

Palvelutehtävät messussa

-Jumalanpalvelusryhmän johtaminen (messun valmistelutyöt)

-livelähetyksen kuvaaminen tai siinä avustaminen

-Esilaulajana toimiminen

-Messuystävä vanhukselle tai erityistä tukea tarvitsevalle

-Raamatun tekstien lukeminen

-Kolehdin kantaminen

-Esirukouksen laatiminen ja lukeminen

-Jumalanpalveluksen musiikin esittäminen laulamalla tai instrumenteilla

-Kirkkokahvien järjestäminen

-Ehtoollisavustajana toimiminen: ehtoollispöydän kattaminen ja ehtoollisen jakaminen

-Saarnan pitäminen(edellyttää maallikkosaarnaaja-kurssia tai kirkkoherran lupaa)

-Suntion avustaminen erityisesti suurissa juhlapyhissä (esim. kynttilöiden sytyttämistä, lumen luontia, ehtoollispikarien tiskausta)

-Pysäköinnin ohjaajia esim. konfirmaatiomessuissa

-Lasten johdantosanat messun alussa

Hartauselämä

Seurakunnassa järjestetään monenlaisia hartaustilaisuuksia. Palvelutaloissa pidetään hartaushetket säännöllisesti kahden viikon välein. Kesäiseksi perinteeksi ovat muodostuneet metsäkirkko sekä hartaushetken vietto laavulla. Hartaustilaisuuksia pidetään myös kodeissa ja kylätaloilla sekä vuodesta 2018 lähtien matkailualueen kappelilla. Vaihtelevasti hartauksia on pidetty myös hautausmaan kappelilla kesäaikana. Voit ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijöihin ja ehdottaa, missä seuraava hartaustilaisuus voitaisiin pitää.

Ähtärin kirkon alttaritaulu Jeesus pitää vuorisaarnaa ihmisille