alba ja hihat

Rippikoulu

Rippikoulu on evankelis-luterilaisen kirkon kasteopetusta.  Rippikoulussa mietitään yhdessä elämän tärkeitä peruskysymyksiä: Mikä on elämän tarkoitus? Miksi olen olemassa? Suhde toisiin ihmisiin? Onko Jumalaa? Kuka Jeesus? Mikä kaste? Rippikoulu on harvinainen tilaisuus hiljentyä, pysähtyä, oppia uutta kristillisestä uskosta, tutustua lisää omaan itseen ja toisiin. Siellä voi rauhassa miettiä mitä kristittynä eläminen merkitsee.

Rippikoulu on puoli vuotta kestävä kokonaisuus, johon kuuluu tapaamisia ja seurakunnan toimintaan osallistumista leirijakson lisäksi. Rippikoulu päättyy konfirmaatiojuhlaan, missä rippikoululaiset siunataan ja seurakunta rukoilee heidän puolestaan.

Erityisrippikoulu

Kehitysvammaisuus ei ole este rippikoulun käymiselle. Erityisrippikouluja järjestetään rovastikunnallisesti. Jokaiselle pyritään löytämään mahdollisuus osallistua rippikouluun omien voimavarojen mukaan. Lisätietoja erityisryhmien rippikoulusta saa kehitysvammaistyön pappi Marja-Liisa Latvatalolta p. 0400 167 509, marja-liisa.latvatalo@eskoo.fi

Aikuisrippikoulu

Mikäli rippikoulu on jäänyt käymättä 15-vuotiaana, sinulla on mahdollisuus käydä se aikuisena. Aikuisrippikoulu koostuu tapaamisista papin kanssa. Rippikoulun oppituntien sisältö suunnitellaan jokaisen elämäntilanteen ja kiinnostuksen ja kysymysten mukaan.  Aikuisrippikoulu päättyy konfirmaatioon. Yleensä se tapahtuu osallistumalla seurakunnan messuun ja ehtoolliseen.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Ähtärin seurakunnan rippikoulut v. 2023

Rippikouluun kutsutaan kaikki seurakunnan jäsenet, jotka täyttävät 15-vuotta vuonna 2023. Rippikoulu on puoli vuotta kestävä kokonaisuus, jonka aikana tutustutaan omaan rippikouluryhmään, seurakunnan toimintaan ja osallistutaan leiririppikouluun tai rippikoulun päiväleiriteutukseen. Rippikoulu päättyy konfirmaatioon kirkossa.

Haku vuoden 2023 rippikouluihin on päättynyt ja ryhmät ovat alkaneet kokoontua. Mikäli halua lisää tietoa rippikoulusta niin ole yhteydessä.

Ähtärin seurakunnan rippikoulut v.2023

Syyslomaleiri; Honkiniemi, Ähtäri

14. – 21.10.2022, Konfirmaatio  19.3.2023 Ähtärin kirkko

Talvilomaleiri; Honkiniemi, Ähtäri